Commerciële kansen met kaarten

Een goede onderneming heeft altijd een overweging te maken. Wegen de kosten op tegen wat het het oplevert. Met het kiezen voor een kaart is dat niet anders en om die reden besloot ik in dit blog 6 manieren te noemen waarop een ondernemer een kaart zou kunnen gebruiken of zelfs aan een kaart zou kunnen verdienen.

De eerste gedachte is waarschijnlijk om bezoekers te vertellen waar bijzondere of interessante plekken te vinden zijn. Of hoe een route langs bepaalde hoogtepunten loopt. Dat zijn inderdaad redenen maar is dat ook dé reden waarom een ondernemer voor een kaart zal kiezen of is er een andere reden die zwaarder weegt?

Hieronder de 6 manieren waarop een kaart een onderneming kan helpen.

1. Verkoop van locaties (advertenties)

Kun je aan een kaart geld verdienen? Het antwoord is ja. Je kan de kaart natuurlijk verkopen maar dat is niet wat ik hiermee bedoel. Een kaart is een geweldig medium om op te adverteren.

Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de omgevingskaarten die je vaak krijgt in hotels. De kaart geeft aan waar de belangrijke toeristische attracties in de omgeving zijn en daarnaast krijgen winkels, cafés en restaurants een plekje. Deze aanwezigheid op de kaart wordt verkocht. Als horeca ondernemer heb je de overweging of die kosten te verantwoorden zijn maar dat is hoe het werkt en zo kun je aan een kaart flink verdienen.

2. Bestaande klanten aan je binden

Hierboven besprak ik de mogelijkheid te adverteren op een kaart maar als ondernemer is het ook interessant te vertellen waar jouw product te krijgen is. Kleine bierbrouwers willen laten weten waar je hun bier zoal kunt drinken. De liefhebbers kunnen zo gericht bij de café’s langs die het bewuste bier schenken.

Een horeca ondernemer met meerdere café’s kan denken aan een kaart met kroegentocht. De beste kroegentocht van de stad! Gek genoeg staan vooral zijn eigen café’s op de kaart.

3. Veiligheid

De kaarten zijn welbekend. De vluchtroute die staat aangegeven in publieke gebouwen. Wanneer een onderneming bezoekers in een publieke ruimte ontvangt heeft de ondernemer een verantwoordelijkheid naar deze mensen. Hij moet ervoor zorgen dat deze mensen op een fatsoenlijke manier de weg naar buiten kunnen vinden wanneer er brand of paniek uitbreekt.

Een kaart heeft de mogelijkheid mensen te sturen. Wat ook heel handig kan zijn wanneer je bezoekers wil verdelen over een gebied of ze juist naar de souvenirwinkel wil leiden.

Het kan ook veel leed schelen als je de bezoekers van een uitgestrekt natuurgebied niet hoeft te zoeken omdat ze zijn vergeten waar ze vandaan kwamen. Ook hier speelt veiligheid een rol.

4. Het uitleggen van informatie

Kaarten zijn een zeer geschikt middel om informatie inzichtelijk te maken. Een gemeente wil aan de inwoners vertellen waar de brievenbussen geplaatst staan of hoe het plein er na de verbouwing uit komt te zien. Een ondernemer wil in het jaarverslag inzichtelijk maken waar de meeste winst in Nederland vandaan komt.

 

5. Navigatie, omdat het geld scheelt

Een kaart is in de basis een navigatiemiddel. Dat betekent dat het helpt om zelf de weg in een aangewezen gebied te vinden. Of dit nu een pretpark, een natuurpark of een stad is. Maar waarom is dit interessant voor ondernemers?

Als bezoekers zelf moeten uitvinden waar alles is wekt dat irritatie op. De ervaring wordt daardoor een stuk minder en bezoekers komen minder snel terug en geven die ervaring door aan vrienden en familie. Maar ze gaan ook alles vragen aan medewerkers die hun tijd beter kunnen besteden. Het scheelt dus tijd en geld als bezoekers zelf door een gebied kunnen navigeren.

Sommige ondernemers verkopen zo’n kaart voor een paar euro, en dekken daarmee ook de kosten van het ontwikkelen, maar dat gaat eigenlijk alleen als de kaart als souvenir beschouwd kan worden.

6. Een geweldig marketingmiddel. Kaarten spreken aan.

Dit weblog heeft een groot aantal lezers dat in alle waarschijnlijkheid nooit een kaart bij mij zal bestellen. Toch lezen ze maandelijks mijn blog (wat ik heel erg leuk vind) puur omdat kaarten aanspreken. Kaarten geven een zogeheten ‘sense of place’.
Kaarten kunnen een verhaal vertellen of ergens aan doen terug denken. Dit zorgt er ook voor dat mensen geneigd zijn kaarten te bewaren als een souvenir.

Wanneer je een folder voor je onderneming maakt, werkt deze beter wanneer je de informatie in of rond een kaart kwijt kan. Het publiek is sneller geneigd de folder aan te nemen en te bewaren. Zelfs te lezen.

ps Weet je nog een reden waarom een onderneming een kaart zou laten maken. Laat het me weten in de comments..

2 Reacties

  1. Tessa Kenters

    Digitale (interactieve) kaarten, kan je bijvoorbeeld op websites gebruiken. In mijn werk (website SOS Kinderdorpen) kunnen we met digitale kaarten laten zien waar onze projecten zijn. En mensen zo een makkelijke klikmogelijkheid naar een andere pagina bieden. Ziet er ook aantrekkelijker uit dan een opsomming met links naar alle projecten. Enerzijds heb je het design van de kaart, anderzijds de functionaliteit die gebouwd moet worden. Samen een compacte weergave van heel veel verschillende projecten. Wie weet dat we voor onze nieuwe website zo’n kaart nodig hebben!

    Antwoord
    • Chiel Weverling

      Dank voor je mooie input Tessa.
      In punt 4 in dit stukje heb ik het over hoe kaarten informatie inzichtelijk maken. Altijd mooi als dat in praktijk goed gebruikt wordt.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Denk jij dat Maps Maps Maps ook jou kan helpen

neem dan nu contact op.

Maps Maps Maps, Oude Looierstraat 65-67, 1016 VH Amsterdam, 0620702800, info@mapsmapsmaps.nl

Pin It on Pinterest

Share This

Vertel het je vrienden

Deel dit op je favoriete netwerk