Wie ben ik?

Helemaal van de kaart
Mijn leven lang heb ik een fascinatie voor de magische werking van landkaarten en plattegronden. Ik kan uren door kaarten dwalen. Gebieden waar ik nooit ben geweest gaan leven of ik keer terug naar een plek waar ik een mooie tijd heb gehad. Kaarten geven een ‘sense of place’.

Vanwege mijn achtergrond als grafisch vormgever en een uitgebreid netwerk van professionelen kan ik een geweldige kaart creëren die de beleving van een gebied weergeeft en een wezelijk deel van de communicatie uitmaakt.

In 2002 heb ik is mijn studie aan het Grafisch Lyceum Amsterdam afgerond en sindsdien ben ik werkzaam als grafisch vormgever. Van ZZP’er groeide ik door naar een VOF met compagnon en vervolgens naar een BV met personeel. Met plezier heb ik leiding gegeven aan een bescheiden team van vormgevers en dtp’ers. In 2015 heb ik mij echter uit laten kopen waarna ik de uitdaging als cartograaf ben aangegaan.

Tijdens mijn groei en ontwikkeling heb ik geleerd hoe je onder strakke deadlines de wensen van opdrachtgevers uiteen kan zetten in een compacte doeltreffende briefing. Door goed te luisteren en pro-actief mee te denken kan ik dit in korte tijd bewerkstelligen. Om vervolgens deze uitgangspunten op efficiënte wijze te vertalen naar een commercieel doch toegankelijk en origineel beeld in de uitingsvormen naar wens. Voor vele organisaties heb ik zowel offline as online vormgegeven. Enkele van deze opdrachtgevers waren Rituals Cosmetics, Nationale Postcode Loterij, Parkpop, dance4life, Garantiemakelaars en Landmarkt.

In 2016 is mijn zoontje geboren, een prachtige nieuwe uitdaging in de persoonlijke hoek. Mijn beetje overige tijd besteed ik graag aan zingen bij de Weespertrekvaartmannen.

Chiel Weverling
chiel@mapsmapsmaps.nl
+31 (0)6 – 20702 800

Hoe zie ik de cartografie:
Cartografie is de kunst om geografische informatie (een gebied) in beeld te brengen en overzichtelijk te maken.
Cartografie is toegepaste kunst. Wat we maken heeft een doel. Neem Mercator, hij heeft de meest gebruikte projectie van allemaal gecreëerd. Maar deze projectie is totaal onrealistisch. Mercator wist dat. Hij heeft de kaart met een heel specifiek doel gemaakt. Namelijk vaarroutes. De kaart stelt schippers in staat om via rechte lijnen de oceaan over te steken. Het kompas richten en gaan.

Dat wij deze projectie nu als realistisch wereldbeeld inzetten zou Mercator niet hebben goedgekeurd.

Het is langzaam zo gegroeid dat de meeste cartografen zich vooral bezighouden met het maken van een zo natuurgetrouw mogelijke visualisatie en vergeten hierbij veelal de gebruiker.
Technische hoogstandjes voeren de boventoon en de communicatie neemt een stapje terug.
Niet bij mij.

Wat we maken heeft een doel maar dat doel is niet de techniek.

Het feit dat het onmogelijk is om een bol in een platte afbeelding te krijgen geeft mij de vrijheid om aan andere, belangrijkere kanten van de kaart te denken. Namelijk hoe breng ik de informatie over op een bezoeker, hoe breng ik het gevoel van een plek tot leven en hoe neem ik de bezoeker mee in een gevoel.

 

Mijn passie en talenten in combinatie met de behoefte van mijn opdrachtgevers komen samen in mijn kaarten.

De kaart wordt nog niet altijd gezien als een verlengstuk van van de marketing strategie. Als de kaart enkel wordt gezien als gebruiksvoorwerp is dat zonde en haal je niet het maximale uit je communicatie.
Alles draait om beleving. Behalve dat u uw bezoeker niet uit de beleving wilt halen is de kaart een belangrijk contactmoment waarbij je hem of haar van veel informatie kunt voorzien.

Elk project start vanaf nul en is compleet maatwerk naar uw behoeften en doelen.
Een goede kaart brengt een gebied tot leven.

Denk jij dat Maps Maps Maps ook jou kan helpen

neem dan nu contact op.

Maps Maps Maps, Oude Looierstraat 65-67, 1016 VH Amsterdam, 0620702800, info@mapsmapsmaps.nl

Pin It on Pinterest