Heb ik een kaart nodig?

Zowel als vormgever en als cartograaf heb ik al vaker meegemaakt dat opdrachtgevers niet altijd weten aan welk traject ze beginnen.

Uiteraard is dat geen ramp maar u kunt uzelf heel veel tijd (en dus geld) besparen als u van tevoren een aantal zaken in acht neemt.

Wanneer u dit artikel dus even doorleest neemt u een grote eerste stap in de ontwikkeling van uw kaart.

 

Punt 1: Een heldere briefing. Waarom heeft u een kaart nodig?

Logisch denkt u misschien maar een goede briefing opstellen blijkt in praktijk toch erg lastig. Een goede briefing voldoet aan een aantal zaken.

Een goede kaart lost een probleem op. Wat is dat probleem?

Een goede en heldere verwoording van het probleem dat u wilt oplossen en waarom u denkt dat een kaart het beste middel is om dat op te lossen.

Wat is uw kernboodschap?

Net als alle andere marketingmiddelen heeft ook een kaart een verhaal te vertellen. Wat is de belangrijkste boodschap die u aan de doelgroep wilt vertellen. Het is belangrijk dat uw boodschap geloofwaardig is, dus hoe kunt u dat bewijzen?

Wat is de doelgroep?

De doelgroep van uw communicatie kan een andere groep betreffen dan uw huidige publiek. Met een goed beeld van de doelgroep kunnen we het best bepalen waar deze doelgroep zich bevindt en wat deze doelgroep het beste aanspreekt.

Welke andere communicatie zet u in?

Omdat ik voor ik cartograaf werd lange tijd als vormgever gewerkt heb, heb ik verstand van communicatie en marketing. Het is van belang dat uw te creëren kaart niet uit de toon valt en binnen uw strategie past.

Wat is uw verwachting van Maps Maps Maps?

Een heldere verwoording van de verwachting die u van de kaart heeft zorgt ervoor dat ik als cartograaf en vormgever me beter in uw positie kan verplaatsen en op een hoger niveau kan meedenken over de meest geschikte oplossing.

Wat is het budget en de gewenste doorlooptijd?

In overleg kunnen we kijken wat haalbaar is maar zonder helder beeld kan ik ook niet meedenken.

Punt 2: Heeft u meer nodig dan Google Maps?

Maps Maps Maps specialiseren in kaarten die een specifiek probleem oplossen. Als u een kaart wilt die aangeeft waar uw bedrijf zit dan is het simpelweg zonde van het geld om mij in te huren.

Maar heeft u een groter probleem op te lossen zal Google Maps waarschijnlijk niet meer voldoen.

Punt 3: Hoe belangrijk is realisme voor u?

Hier kunnen we een boom over opzetten (ik ben altijd in voor een goed gesprek) maar voor nu wil ik u zeggen dat een kaart per definitie onrealistisch is. Het is een platte projectie van een ronde bal en het is ons nog niet gelukt dat echt goed te doen.

Als we accepteren dat een volledig realistische projectie onmogelijk is, kunnen we de mate van onrealisme bepalen die uw boodschap het beste overbrengt aan uw doelgroep.
Bepaalde informatie kan uit proportie worden weergegeven die het voor de doelgroep begrijpelijker en plezieriger maakt.

Punt 4: Schaal

De schaal van een kaart bepaalt hoeveel detail je kunt tonen. 1 op 10.000 toont veel meer detail dan 1 op 100.000. Soms heb je die mate van detail helemaal niet nodig en nemen ze meer papier in beslag dan je lief is.

Zoom maar eens in en uit op Google Maps. Iedere zoomlaag toont een andere mate van detail. Als uw kaart niet digitaal wordt getoond is het dus van belang na te denken over de schaal.

Punt 5: Dataverwerking of GIS

Stel, u zou een kaart willen van alle boeien in het IJsselmeer. Als u die data correct aanlevert dan bespaart dat enorm veel tijd in de uitwerking.

Data (GIS) is een van de belangrijkste onderdelen van de cartografie. Veel informatie is online te vinden maar dat kost tijd en u kunt dus kosten besparen door concrete data aan te leveren.

Ik kan u hier alles over vertellen.

Punt 6: De rest…

Dan zijn er nog duizend-en-één dingen waar aan gedacht moet worden om tot een aansprekende en functionerende kaart te komen. Zoals een duidelijk lettertype, heldere iconen en een legenda. Met een achtergrond als vormgever heb ik verstand van communicatie.

Neem nu contact op voor een gratis gesprek want waarom zou u nog langer uitstellen?

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Waarom Google de cartograaf niet overbodig maakt | Maps Maps Maps - […] op de website staat een artikel genaamd ‘8 belangrijke punten om aan te denken voor u een kaartenmaker inhuurt‘. Zeer…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Denk jij dat Maps Maps Maps ook jou kan helpen

neem dan nu contact op.

Maps Maps Maps, Oude Looierstraat 65-67, 1016 VH Amsterdam, 0620702800, info@mapsmapsmaps.nl

Pin It on Pinterest

Share This

Vertel het je vrienden

Deel dit op je favoriete netwerk