Wat is associatieve cartografie?

Associatieve cartografie is waarschijnlijk een van de leukste takken in de kaartenmakerij. Simpel gezegd is associatieve cartografie de manier om een idee of concept weer te geven in een kaart. Met de fantasie van een kind en de intelligentie van een volwassenen vertelt de maker een verhaal aan de hand van bergen, rivieren, steden en dorpjes. De verteller gebruikt cartografische elementen en associeert die met belangrijke onderdelen in dat verhaal.
Een ‘Golden Shower’ is een waterval, ‘Big Brother’ een uitkijkpunt en ‘Obamacare’ een zinkend schip. Zo verbeeld Studio Kessler het schandaal rond Trumps vermeende escapades in Moskou.
Het zijn fictieve kaarten die niet fictieve onderwerpen verbeelden. Niet een verzonnen gebied zoals Mordor of Narnia maar een persoon, bedrijf of een abstracter onderwerp als liefde of het werken in de kantooromgeving.

Het bekendste voorbeeld hiervan is in Nederland de immens populaire Atlas van de Belevingswereld. Waarin Louise van Swaaij en Jean Klare een volledige wereld creëren aan de hand van emoties en “de betekenis der dingen”.
In de ‘Zee van Overvloed’ vind je het eiland ‘Haute Cuisine’. De hoofdstad daarvan heet ‘Entrée’ en de kleine havendorpjes aan de kust heten ‘Port Rouge’ en ‘Port Blanc’. Je vind er een vulkaan genaamd ‘Sambal’ en even van de kust liggen de ‘Sushi Eilanden’. Het boek staat vol van dit soort slimmigheden en is een heerlijke tijdsbesteding.

Hieronder nog een paar mooie voorbeelden van Associatieve Cartografie.

Hierboven zit het onderwerp in de inhoud van de kaart.
In deze voorbeelden is het onderwerp vooral visueel verbeeld.
Een kaart is een bijzonder goed medium om een onderwerp te visualiseren. De verscheidenheid aan elementen en iconen die de kaartenmaker ter beschikking staan is ontzettend groot. Met losse elementen zodanig associëren dat de term ‘golden shower’ een waterval wordt en ‘Big brother ‘een uitkijkpunt. Dit lijkt zo gezegd makkelijk gedaan maar daar komt een enorme bak creativiteit en conceptueel vermogen bij kijken.

Op dit gebied is in Nederland waarschijnlijk Martijn Kessler van Studio Kessler de belangrijkste naam. Martijn heeft jarenlange ervaring met associatieve cartografie en heeft in zijn portfolio klanten zitten als AKZO Nobel, De Rabobank, De Nierstichting en Starbucks.

Het is dus niet zo vreemd dat ik meteen enthousiast was toen Martijn aan de telefoon hing. Na een paar leuke ontmoetingen hebben we een goede manier gevonden om samen te werken. En zo komt het dat Maps Maps Maps nu associatieve cartografie als product aanbiedt.
Associatieve Cartografie is ideaal als relatiegeschenk voor zowel personen als bedrijven. Een origineel cadeau én een wel doordacht cadeau. Mocht u hier meer over willen weten, neem dan nu contact op.

Samen met Studio Kessler organiseert Maps Maps Maps ook workshops voor groepen waarin je binnen één dag een gezamenlijke kaart creëert die de dynamiek van de groep verbeeld. Uitermate geschikt als team-building middel.

PS Kent je nog leuke voorbeelden van associatieve cartografie, deel dan een link op Facebook.

Follow us

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Denk jij dat Maps Maps Maps ook jou kan helpen

neem dan nu contact op.

Maps Maps Maps, Oude Looierstraat 65-67, 1016 VH Amsterdam, 0620702800, info@mapsmapsmaps.nl

Pin It on Pinterest

Share This

Vertel het je vrienden

Deel dit op je favoriete netwerk